Bel ons: +32(0)473 977 319 - Mail: info@redlionmedia.be

Dit zijn de eerste resultaten na de Google AdWords update

Google Adwords, Red Lion Media, online adverteren, content marketing

Sinds twee weken geleden lijkt het erop dat het voor veel adverteerders onzekere tijden worden. Google lanceerde een nieuwe update waarbij de rechterkolom voor AdWords is komen te vervallen. Veel adverteerders zijn bang dat de CPC’s omhoog zullen schieten en dat er voor kleine ondernemers geen plek meer is in de zoekmachine. In dit artikel neem ik jullie mee in de eerste twee weken na de update.

Om de gevolgen van de update te monitoren heb ik de afgelopen weken verschillende accounts gemonitord. Belangrijk gegeven is dat er binnen de geanalyseerde AdWords accounts geen wijzigingen zijn aangebracht om de daadwerkelijke impact van de Google update te meten. Eerder schreef ik een artikel over de aankomende veranderingen. Nu, twee weken later, zien we de eerste resultaten. Deze wil ik graag met jullie delen.

Highly commercial

Allereerst is het belangrijk te weten hoe de veiling er momenteel daadwerkelijk uit ziet. In veel van de gevallen zullen er drie advertenties bovenaan staan met onderin nog eens drie AdWords-posities. In totaal zes dus. In sommige gevallen (5 tot 10 procent) zal de zoekopdracht als “highly commercial” worden bestempeld. Dit heeft alles te maken met concurrentie in dezelfde veiling, oftewel veilingdruk. Hoe meer concurrenten er op dat moment in de veiling zijn, des te commerciëler de zoekopdracht.

Ga er dus eigenlijk altijd vanuit dat er maar zes posities zijn. In enkele gevallen, of op bepaalde momenten, dagen of tijden, zullen dit er vier in de top zijn en drie onderaan. Dat betekent dus dat wanneer je op de tweede pagina staat deze posities doortellen, met een nieuwe veiling tot gevolg. Positie acht is dus altijd een toppositie op de tweede pagina.

Een belangrijk gegeven, aangezien dit in de oude situatie niet altijd duidelijk was. Positie zeven is niet altijd zeker, maar aangezien een klein aandeel commerciële zoekopdrachten daadwerkelijk een top vier positie krijgt, mag je er voor 90 procent vanuit gaan dat ook positie zeven een toppositie op pagina twee is.

De positie van de organische resultaten is dus erg afhankelijk van de competitie in AdWords. Wanneer er bij highly commercial zoekopdrachten vier AdWords advertenties staan, zakken de organische resultaten naar beneden. Echter, voor gemiddeld commerciële zoekopdrachten staan er, net als eerder, drie advertenties boven de organische resultaten en lijkt de CTR te stijgen omdat er rechts in de SERP geen afleiding meer is voor veel zoekopdrachten.

Lage posities

Wat duidelijk is geworden na de update, is dat je zoekwoorden op de lage posities (vanaf zeven) in eerste instantie vertoningsaandeel verliezen. Simpelweg omdat je niet meer op de eerste pagina staat, val je buiten de veiling. Dat betekent dat je concreet kan zien wat je tegenwoordig aan potentieel verkeer misloopt op basis van je positie.

Echter, doordat je wél op een toppositie op de tweede pagina staat neemt de CTR voor deze posities ook fors toe. Hierdoor kan er in absolute aantallen alsnog meer verkeer gerealiseerd worden dan wanneer je op posititie acht op de eerste pagina stond met ten minste nog zeven adverteerders

Door een hogere CTR stijgt zelfs je positie. De kwaliteitsscore wordt onder andere door de CTR beïnvloed, waardoor je per saldo niet meer hoeft te betalen.

Tip: gebruik experimenten en drafts om de impact van een hoge of lage positie te testen. Meer verkeer betekent niet altijd meer conversies of leads. Met experimenten of drafts kun je eenvoudig in een zelfde tijdsperiode testen wat een hoge of lage positie oplevert.

Topposities

Adverteerders met een positie drie of hoger zien flinke CTR stijgingen omdat er aan de rechterkant minder ruis is. Maar een belangrijk gegeven, zoals hierboven ook beschreven, is dat lage posities van de pagina vallen en dus geen impressies meer pakken. Hierdoor stijgt automatisch de CTR voor de betere posities.

Doordat de CTR voor topposities stijgt verbetert de kwaliteitsscore, aangezien CTR de belangrijkste peiler is voor de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore die in het AdWords-account zichtbaar is, is slechts een afgerond cijfer. Dat betekent dat een kwaliteitsscore van voorheen acht en nu ook acht toch verschillend kunnen zijn.

Hogere kwaliteitsscores leiden tot een daling in CPC. Iets wat alle blogs en artikelen tot nu toe tegenspreken. Maar hebben deze adverteerders niet zelf ‘stiekem’ aan de knopjes lopen draaien? Wanneer we allemaal massaal de CPC’s gaan verhogen omdat we toch zeker willen zijn van die toppositie beïnvloeden we de gehele veiling. Laten we hier vooral niet aan meewerken.

Shopping

Binnen shopping zien we ook een verschuiving naar meer shopping clicks, maar adverteerders met top drie posities én shopping resultaten zien weinig verschil in CTR. Logisch, aangezien bij deze advertenties er rechts nog steeds shopping advertenties worden weergegeven in de zoekmachine en er nog steeds veel afleiding is.

Mobiel

Ook op mobiel is Google druk aan het testen. Waar we kort geleden nog dachten dat mobiel een nieuwe top drie positie heeft gekregen, zien we ook voor mobiel vier topposities voor ‘highly commercial’ zoekopdrachten. Het lijkt nog in een testfase, maar dit bevestigd de uniforme layout die Google wil hanteren voor alle apparaten.

Ook op mobiel zien we naast de vier betaalde toppostities, onderaan drie betaalde resultaten. De organische resultaten schuiven door deze nieuwe top vier nog verder naar beneden. Wat deze nieuwe mobiele layout voor impact heeft op het organische én betaalde verkeer voor mobiel weten we nog niet, maar duidelijk is dat dit in één lijn is met de onlangs gelanceerde update voor desktop.

Lange termijn

Wat het effect van het niet meer tonen van tekstadvertenties aan de rechterzijde binnen de zoekmachine op de lange termijn is, weten we uiteraard allemaal niet. Tot nu toe zijn de resultaten positief, wat mij enigszins verbaasd. Google zegt uiteraard altijd in het belang van de adverteerders en eindgebruikers te handelen, maar in eerste instantie was ik sceptisch.

Nu, twee weken later, kan ik het alleen bevestigen en dat is niet alleen voor de grote adverteerders. Ook kleine adverteerders, stichtingen (Google Grants) behouden hun plaats in de zoekmachine. Wat voorheen competitieve zoekwoorden waren, zullen dit blijven. Daar is voor adverteerders niets aan veranderd.

Voor adverteerders is het nog steeds de uitdaging om ‘slim’ in te kopen. Kijk naar welke dagen interessant zijn, of welke tijden zodat er minder veilingdruk is, maar kijk vooral naar een optimale online mix. De CPC’s zijn binnen Google altijd onderwerp van gesprek, dus kijk naar mogelijkheden om je doelgroep elders te bereiken tegen lagere kosten. Speel vervolgens in op de kennis die je van deze doelgroep hebt met RLSA (Remarketing List for Search Ads), zodat je zeker weet dat je binnen de SERP niet met hagel aan het schieten bent.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen na de update, voel je vrij om te reageren!

Storm Digital

@Leoladevries 7 maart 2016  7131 views

Waarom is online adverteren interessant?

Google-display-adverteren

Je kent het wel; of je nu op de website van Kapaza, Buienradar of Het Laatste Nieuws zit, op enorm veel websites kom je advertenties tegen. Vaak zijn dit ook nog verrassend relevante banners. Ben je bijvoorbeeld aan het zoeken naar een geschikte vakantie voor de zomer, dan zie je alleen maar advertenties van vakantieaanbieders, ben je kleren aan het kopen, dan komt Zalando de hele tijd tevoorschijn. Dat is nu display advertising!

Inhoud van de blog

  1. Wat houdt display adverteren in?
  2. Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wat houdt display adverteren in?

Zoals hierboven eigenlijk al beschreven, is display adverteren het maken van reclame op internet met banners en eventuele tekstadvertenties om je doelgroep te bereiken. Net zoals dat vroeger in een krant, poster of tijdschrift gebeurde. De advertenties worden bijvoorbeeld geplaatst op websites die jouw doelgroep bezoekt.

Google heeft dit bijvoorbeeld als aanvulling op het traditionele ‘search advertising’ toegevoegd. Er zijn banners in nogal wat soorten en maten. Hieronder zie je de meest voorkomende formaten:

  • 728 x 90 pixels: leaderboard
  • 300 x 250 pixels: medium rectangle
  • 160 x 600 pixels: wide skyscraper

Ook kun je banners in zowel bewegende (bijvoorbeeld GIF-) bestanden of in statische bestanden gebruiken.

display-Ads

Waarom en wanneer zet je display advertising in?

>> Wanneer je een enorm bereik wilt hebben:

Er is een brede collectie aan websites en apps waarop dit mogelijk is – variërend van blogs, nieuwssites tot YouTube . Volgens Google kan dit op meer dan 2 miljoen websites die samen meer dan 90% van de internetgebruikers bereiken. Voor adverteerders die hun online aanwezigheid willen vergroten, is dit dus enorm aantrekkelijk.

>> Wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten:

Als je doelgroep online aan het surfen is, hebben ze niet altijd direct een koopintentie. In de plaats daarvan lezen ze blogs of nieuws of kijken ze video’s en ga zo maar door. Om alsnog hun aandacht te trekken, moeten je advertenties zeer aantrekkelijk zijn zodat er op je advertentie wordt geklikt, want dat gebeurt wanneer ze op je advertentie klikken. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk maar schrijf Display Marketing nog niet af! Het percentage kliks zal natuurlijk lager zijn, maar door de vele vertoningen van je advertentie, is het ideaal om je naamsbekendheid te verbeteren. Dit heeft ook weer een effect op het aantal klikken via de organische resultaten vanwege de stijging in je naamsbekendheid.

Aangezien de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, biedt het veel kansen voor adverteerders om met hun doelgroep in contact te komen. Red Lion Media biedt een grote verscheidenheid aan targetting opties. Variërend van managed placements (specifieke plaatsingen op zelf uitgekozen websites) tot plaatsingen op basis van doelgroepkaraktereigenschappen, geografische eigenschappen en nog veel meer. Het moge duidelijk zijn dat je je populariteit kunt verhogen wanneer je op websites adverteert die populair zijn bij je doelgroep.

>> Wanneer je salesproces erg lang is:

Als je een product of service aanbiedt dat je doelgroep niet meteen aankoopt, dan moet je ervoor zorgen dat je merk constant top-of-mind is voor potentiële klanten die overwegen om je product of dienst aan te schaffen. Hierbij adviseren we een extra mogelijkheid van display marketing, namelijk remarketing. Via remarketing laat je je Display advertenties zien aan personen die al eerder op je website zijn geweest.

>> Wanneer je aantrekkelijk video-materiaal hebt:

Als je toch al flink wat tijd hebt besteed aan geniaal video-materiaal, waarom zou je het dan niet ook effectief gebruiken? YouTube trekt hordes kijkers aan (bijna 1 miljard). Daarnaast heeft Google het adverteren via YouTube erg gemakkelijk gemaakt. Het kan een erg krachtige manier zijn om met je doelgroep in contact te komen. De kans dat personen interactie krijgen met een video is groter dan met een tekstadvertentie. Je hoeft alleen te betalen wanneer een kijker meer dan 30 seconden naar je video heeft gekeken.

Dit worden dé SEO Trends van 2016

Dit worden dé SEO Trends van 2016

SEO of zoekmachine optimalisatie is niet dood, al wordt het reeds jaren geschreeuwd. SEO is springlevend. In 2015 hadden we de Mobilegeddon (nietresponsive websites gingen uit Google gekegeld worden, maar op zich was het maar een storm in een glas water).

Bij 2015 mogen we niet te lang stilstaan, want 2016 nadert met rasse schreden. Welke updates en belangrijke trends mogen we in 2016 verwachten op vlak van techniek, content en autoriteit op het SEO vlak? Ik verzamelde heel veel trends en gaf mijn eigen input over SEO 2016 in deze blogpost. En uiteraard kijken we in deze blogpost ook verder dan 2016.

1. Techniek : zit je website wel goed in elkaar voor Google?

Uiteraard moet je website responsive zijn in 2016 voor SEO, daar gaan we hier niet meer over uitweiden aangezien het voor usability redenen ondertussen ook al zeer lang duidelijk is dat responsive websites the­way­to­go zijn. Je kan snel de test doen als je website responsive is.

Technische SEO wordt belangrijker in 2016. Teveel websites (zelfs grote websites) hangen qua menu en website structuur met haken en ogen aan elkaar en daardoor heeft Google het moeilijk om alle pagina’s van de website éénvoudig te crawlen. Als Google het moeilijk ervaart, dan gaat Google ervan uit dat jij als bezoeker dit ook zo ervaart. De website structuur is zo primair voor SEO. Hierover kan je meer informatie vinden op Moz.com.

2. Content : hoe gelukkig is je bezoeker?

Het creëren van landingspagina’s per zoekwoord is ook voorbij in 2016. SEO sloebers ­zoals deze website ­zullen in 2016 niet meer door Big G geapprecieerd worden. Focus meer in je zoekwoorden onderzoek op topics, thema’s, onderwerpen… in plaats van los staande zoekwoorden.

Google snapt ondertussen wel al dat zonwering, zonnewering, zonweringen, … over hetzelfde onderwerp gaat, je hoeft er geen aparte landingspagina voor aan te maken.

CTR en Time on site zullen belangrijker worden als algoritme parameters.Denk daarom naast state­of­the­art SEO copywriting ook aan visuele content. Visuele content heeft een groter bereik. Het zorgt het voor grotere betrokkenheid, het is effectiever en zorgt voor een hoger klik gehalte.

Long tail zoekwoorden zijn low­hanging fruit bij SEO. Vraag je SEO expert om hier prioriteit aan te geven. Staar je niet blind op zeer competitieve head tail zoekwoorden maar sla je slag met mid tail & long tail zoekwoorden.

Een belangrijke voor 2016 wordt het nuttig inzetten van structured data. Via schema.org rich snippets kan je relevant informatie voor je bezoeker meegeven in de SERP’s. Meer informatie vind je via de Rich snippets Google pagina’s of viaschema.org.

SEO is een onderdeel van inbound marketing, net als content marketing. SEO kan in 2016 niet zonder content marketing. En content marketing kan in 2016 niet zonder goede SEO. De twee gaan hand in hand. Om het content gedeelte af te sluiten is onderstaande quote wel zeer toepasselijk.

“Gelukkigere bezoekers, betekent hogere rankings” ­- Neil Patel in Forbes Magazine

3. Word snel een autoriteit binnen je sector

In 2015 heeft Google het social media platform Twitter omarmt door alle tweets in de Google crawl index op te nemen. Social media meets SEO. De Facebook pagina wordt een “tweede homepage” voor business online en dat is ook belangrijk voor SEO

Figuur : Wordt ‘Social’ in 2016 definitief een ranking factor?

Linkbuilding is definitief dood. Bouw content zodat Google snapt dat je een autoriteit bent. Mail nooit meer naar webmasters om te vragen of ze “pleaaaaase” je website hyperlink willen opnemen.

Linkbaiting daarentegen kan wel organisch je linkprofiel positief beïnvloeden. Linkbaiting is voor mij het connecteren met een persoon en aangeven dat je een sterk stuk content hebt en dat het misschien interessant is voor de doelgroep van die persoon/bedrijf. Dit kan via een blogpost, een share, een artikel, enz..

Waar we in 2016 wel moeten voor oppassen is dat ons linkprofiel niet negatief wordt beïnvloed door schunnige Russische spam websites of malafide Chinese forums. Je linkprofiel analyseren kan daarom een belangrijke factor zijn. Het “opschonen” van slechte links kan makkelijk met de Disavow tool van Google.

2016 is ook het jaar van de aanval op de bad boys. In 2016 zullen SEO’ers (ook wal black hat SEO’ers genoemd) er één voor één van tussen vallen. Alleen white hat SEO zal overleven. Het Google Panda algoritme zal zich daarover bekommeren.

Quote:
 

Toekomst

“In 2020 gaan we amper nog zelf zoeken in Google”.

Wat? Dat kan toch niet?

In 2020 zullen bedrijven als Google doorhebben welke informatie, dienst, product je nodig hebt op welk bepaald moment. Initiatieven zoals Google Now, Apple Siri, Microsoft Cortana … zullen nog veel slimmer worden.

Als ik op 7 mei 2020 een voetbalwinkel voorbij wandel (mijn GPS weet waar ik ben geweest en dat ik voor de deur ben blijven staan omdat het gesloten was). ’s avonds surf ik naar een voetbalshop website en doe geen aankoop. In de tijd daarna zal ik content voorgeschoteld krijgen in de vorm van een video of infographic met als titel “5 tips om de ideale voetbalschoenen te kiezen”.

In 2020 lopen we allemaal rond met een smartwatch (of niet) en zal voor SEO lokale content zeer belangrijk zijn. Door de toename van het gebruik van mobiel en wearable devices gaat Google nog meer inzoomen: van stedelijk of regionaal niveau, naar wijk en straat niveau, je buurman. Bereid je voor op 2016. SEO verandert constant.

10 top design trends die het aanzien van het web gaan bepalen

Browser, business, cms, computer, css, usability, design, designer, domain, ebusiness, engine, entwerfen, firma, forum, link, homepage, hosting, html, internet, it, kommunikation, open source, layout, media, network, online, optimierung, optimization, footer, Header, search, seo, software, suchmaschine, suchmaschinen, technologie, titel, web, webdesign, webhosting, webmaster, webseite, website, world, wide, web, wort, www, xhtml

Webdesign die een bijdrage levert aan het verbeteren van prestaties zal het meest populair zijn in 2016.

2015 loopt geleidelijk op z’n einde en 2016 gloort aan de horizon. Wat zijn de webdesign trends voor het komende jaar?

Hieronder de tien top design trends die wij in 2016 vaker zullen zien.

1. Mobiele optimalisatie en responsive webdesign

Met het alsmaar groeiende aantal smartphones en het toenemende multiscreen gebruik, is het zal een naadloze ervaring voor de gebruiker, ongeacht het apparaat dat hij gebruikt, de hoogste prioriteit blijven. Responsive design is de ruggengraat van het moderne webdesign en dit zal het ook voor een lange tijd blijven.

Als een website Google’s mobiel-vriendelijk-test niet doorstaat, zal zijn positie in de Google zoekmachine rankings afnemen, waardoor er minder verkeer naar de betreffende website komt wat weer zal resulteren in minder leads en sales.

2. UX design rocks

UX design kan een merk maken of breken. Een positieve gebruikerservaring stelt gebruikers tevreden en het is een feit dat mensen positieve ervaringen sneller delen met vrienden en familie. Dit verbetert het imago van het merk. Een slecht UX design daarentegen wekt irritatie bij de gebruiker. De negatieve indruk die hierdoor ontstaat, straalt af op het merk. In een sterk concurrerende markt is het noodzakelijk om de aandacht van gebruikers vast te houden, bevindingen te monitoren en de UX continu te optimaliseren.

Usability testing om de algemene prestaties van applicaties en websites te controleren, is relatief nieuw. Maar het zal naar verwachting in belang toenemen in 2016.

3. Langer scrollen

Door de snelle opkomst van de smartphone is navigatie op het web verschoven van klikken naar scrollen. Met als gevolg dat gebruikers de content kunnen zien op één pagina. Gebruikers vinden het makkelijker om relevante informatie te vinden door een pagina te scrollen dan te blijven klikken op links of knoppen.

Verticaal scrollen wordt meestal gebruikt om de inhoud van onepage websites en landingspagina’s te tonen. Maar soms wordt het ook gebruikt bij productoverzichten zoals bij www.dekadrive.nl of zoeken en vinden. Sociale netwerken gebruiken endless or infinite scrollen, waarbij extra content blijft laden wanneer een gebruiker bladert door de pagina.

4. Interactive storytelling

Dat content king is en een goede content strategie het verschil maakt, weten we allemaal. Ook weten we dat de gemiddelde gebruiker snel afgeleid is en niet houdt van lange teksten of zoekplaatjes. Maar niet alle content kan in bullet points, afbeeldingen of animaties worden meegedeeld. Om de aandacht van de gebruiker vast te houden, heb je dus interessante verhalen nodig, aangevuld met afbeeldingen en animaties die je op interactieve en aantrekkelijke wijze dient te presenteren.

Mooie, interactieve en visuele verhalen spreken de gebruiker veel meer aan en maken dat die zich meer betrokken voelt bij de afzender. De perfecte mix van typografie, kleuren, visuals en animaties zal een geweldig verhaal maken voor uw merk. Wij verwachten dat interactieve storytelling een ​​top webdesign trend in 2016 zal zijn.

5. Grote typografie

Typografie is een belangrijk element in website design in 2015 en zal dit ook in 2016 blijven. Headings en typografie worden groter en fraaier, omdat hiermee de herkenbaarheid van het merk wordt versterkt. Dit doordat de aandacht van de bezoeker hier direct naartoe getrokken wordt.

6. Geen grote achtergrondafbeeldingen

Het gebruik van grote achtergrond header beelden is de laatse paar jaar een populaire trend. Deze helpt ongetwijfeld om de aandacht van de bezoeker te trekken, maar het is inmiddels gewoon geworden. Op bijna op elke site zie je een grote achtergrond afbeelding, soms met typografische lagen erover heen. De nieuwigheid en het effect beginnen af te nemen.

Om je te onderscheiden van de massa kun je de grote beelden beter achterwege laten en deze vervangen door grote, aantrekkelijke typografie in de headers. Dit heeft als extra voordeel dat het de snelheid en prestaties van de website verbetert, want grote afbeeldingen verbruiken veel bandbreedte en verhogen de laadtijd, vooral op mobiele apparaten.

7. Minimalistisch design

Veel visuele en interactieve elementen op een website kunnen bezoekers overweldigen. Daarnaast vergt het gebruik van steeds grotere en meer visuele en interactieve elementen veel data. Zeker als sites op niet snel laden op de smartphone, haken mensen af. De trend is je geheel te richten op minimalistisch design en alle storende niet-essentiële elementen te verwijderen.

8. Focus op content

Nu er in de wereld meer smartphones dan tandenborstels zijn, spreekt het voor zich dat de focus in design komt te liggen op mobiel. De nieuwe uitdaging, is slimme beslissingen te nemen over welke elementen te behouden en welke weg te laten, om daarmee een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet, witruimte en functionaliteit te creëren. Het resultaat: minimalistisch design dat supersnel laadt en waarbij, door de overzichtelijke presentatie van het design en de bijbehorende functionaliteit, de conversie optimaal is.

9. Hoge kwaliteit doelgerichte, professionele fotografie

De kwaliteit van de fotografie is cruciaal voor het succes van een website. De juiste foto’s maken een groot verschil voor het uiterlijk en de effectiviteit van uw website. Bij het maken van een nieuwe website heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van stockfoto’s of foto’s die een professionele fotograaf speciaal voor het doel heeft gemaakt.

Hoewel stockfoto’s van hoge kwaliteit, ruim voorhanden en relatief goedkoop zijn, vind je zelden precies wat je zoekt. Daarbij missen ze natuurlijk de persoonlijke touch. Ook anderen kunnen deze stockfoto’s gebruiken, mogelijk zelfs je concurrent. Dit werkt verwarrend en doet afbreuk aan je uitstraling. Ga je voor het inhuren van een professionele fotograaf, dan krijg je hoge kwaliteit fotografie, precies volgens wens. Deze fotografie draagt bij aan uw merk doordat het echt en puur is en passend bij uw merk. Doelgerichte, professionele fotografie geniet dan ook de voorkeur van de meeste merken.

10. Navigation design

Met de komst van mobiele apparaten en responsive webdesign streven designers er naar om elk aspect van een website er geweldig uit te laten zien, ongeacht het apparaat. Navigation design heeft tot doel om een ​​betere gebruikerservaring te bieden.

Flyout/slideout, app-achtige menu’s werden tot nu toe veel gebruikt in apps en bij responsive webdesign op mobiele apparaten met kleinere vensters. Echter, steeds vaker zul je zien dat deze ook gebruikt gaan worden in de hele website, omdat ze een hoop ruimte op het scherm besparen.

Kortom:

Consumenten hebben een scala aan apparaten om uw website te bezoeken en lang niet allemaal beschikken ze over snelle netwerken of onbeperkte data-abonnementen. Om een optimale gebruikerservaring te bieden, dienen designers en engineers daarom nadruk te leggen op het light houden van websites. Bijna alle hierboven genoemde webdesign trends spelen in op dit punt. Er is geen twijfel over mogelijk dat de design trends die een bijdrage leveren aan het verbeteren van prestaties van websites en de laadtijd verkorten, het meest populair zullen zijn in 2016.

Als ik dan even wat reclame mag maken: een goed voorbeeld van een overzichtelijke en schone website is de door ons gebouwde site van Villaverhuur Texel , met een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet en witruimte, naast de functionele zoek en boek en andere content onderdelen.

11 redenen voor een Google penalty

11-redenen-voor-een-Google-penalty_970_471_s_c1_smart_scale

En 11 oplossingen om dit te voorkomen

Op een dag kan het gebeuren: je ontvangt een melding in Webmaster Tools met de mededeling dat je een penalty hebt ontvangen. Soms weet je niet eens waarom je exact bent getroffen en waar je moet beginnen. In dit artikel krijg je meer inzicht in de handmatige afstraffingen van Google, praktische oplossingen en preventieve tips.

Algoritmische update versus handmatige actie

Allereerst dienen we onderscheid te maken in algoritmische en handmatige acties. Een algoritmische actie is een geautomatiseerde ingreep waarvan je vaak geen melding krijgt van Google. In dat geval ben je getroffen door de Panda- of Pinguïn-update van Google. Daarnaast is het mogelijk dat het webspamteam van Google een handmatige actie uitvoert op je website. Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Type handmatige acties

Wanneer je een Google penalty oploopt, krijg je een mail en vind je dit terug in Google Webmaster Tools onder het kopje ‘Handmatige acties’ bij ‘Zoekverkeer’. Er kunnen hier twee verschillende type acties worden weergegeven:

  • Overeenkomsten op de hele site: de gehele website is getroffen door de actie van Google
  • Gedeeltelijke overeenkomsten: slechts een gedeelte van de site is getroffen en de actie heeft alleen invloed op specifieke urls of onderdelen van de website

Handmatige actie

Alle handmatige acties

Google kan maar liefst 11 verschillende penalty’s uitdelen. Ook is het mogelijk dat je wordt afgestraft op meerdere punten. Het is belangrijk dat je deze punten één voor één in kaart brengt en oplost.

1. Onnatuurlijke links naar uw site (hebben invloed op links)

Deze penalty is eigenlijk een waarschuwing van Google en heeft invloed op een deel van de backlinks. Wanneer je links gekocht hebt, een linknetwerk hebt gebouwd of overdreven veel exact matchanchorteksten naar je website hebt, loop je kans deze melding van Google te krijgen. Omdat het mogelijk is dat dit buiten je eigen weten om is gebeurd, is de actie slechts van toepassing op een deel van je site. Naast deze melding kun je dit ook merken in de vindbaarheid op specifieke keywords, omdat links afgewaardeerd worden.

Oplossing: Breng alle backlinks in kaart die naar je website verwijzen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van tools zoals OpenSiteExplorer of MajesticSEO, maar vergeet ook zeker niet om alle backlinks uit Webmaster Tools mee te nemen. Voeg alle data vervolgens samen in één spreadsheet, waarmee je te werk gaat. Analyseer deze spreadsheet en kijk of je linknetwerken kunt ontdekken (let op IP-adressen en C-classes), check overmatig gebruik van anchorteksten en duidelijk betaalde backlinks.

Indien Google enkele voorbeeld-URLs geeft, is het belangrijk om te kijken of je nog meer van dit soort type backlinks hebt. Vervolgens kun je de backlinks individueel analyseren. Dit is een tijdrovende klus, maar hierdoor breng je wel alle problemen in kaart. Verwijder zoveel links als mogelijk of laat ze verwijderen. Alle overige backlinks kun je indienen via de disavow-tool van Google.

# voorbeeld.nl heeft links verwijderd, behalve
http://voorbeeld.nl/partner-pagina
http://voorbeeld.nl/betaalde-link
# Contact opgenomen met webmasters maar geen reactie ontvangen
domain:spammydomein1.nl
domain:betaaldelink.nl

2. Onnatuurlijke links naar uw site

Deze melding lijkt in grote mate op de vorige melding. Dit is echter een penalty die behoorlijk meer impact heeft. Er zijn in dit geval namelijk een groot aantal links gevonden naar je website die de kwaliteitsrichtlijnen van Google overtreden. Deze afstraffing heeft een grote invloed op je organische vindbaarheid, dus is het van belang om snel en doelgericht te handelen.

Oplossing: De oplossing van punt één kan ook hier uitgevoerd worden. Aangezien deze penalty invloed heeft op je gehele site, is het van belang dat je erg kritisch kijkt naar je linkprofiel. Probeer linkpatronen te achterhalen en ruim alle schadelijke links op.

3. Onnatuurlijke links op uw site

Er zijn een groot aantal uitgaande links gevonden op je website welke als onnatuurlijk worden aangemerkt. Vaak gaat het om affiliatelinks die in te grote getalen aanwezig zijn op je website. Ook is het mogelijk dat je regelmatig doorlinkt naar eigen websites of gebruik maakt van een linkuitwisselingsprogramma.

Oplossing: Probeer het aantal onnatuurlijke links te verminderen op je website. Dit doe je door het aantal links naar eigen sites tot een minimum te beperken (linknetwerk). Heb je betaalde vermeldingen op je site? Plaats dan te allen tijde een nofollow-tag op deze links. Een laatste tip is om je uitgaande links natuurlijker te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van waardevolle en informatieve links (Wikipedia, branche organisaties etcetera) die een toegevoegde waarde hebben voor je website.

4. Gehackte site

Je site is onlangs gehackt en in de zoekresultaten wordt de volgende melding weergegeven: ‘Deze site is mogelijk gehackt’. Deze melding heeft een behoorlijke invloed op de CTR en snel handelen is vereist. In veel gevallen heb je zelf nog niet eens door dat je gehackt bent en kom je er pas achter als er een melding verschijnt in Webmaster Tools.

Site gehackt

Oplossing: In de praktijk zien we vaak dat er gebruik wordt gemaakt van iframes om scripts in te laden. Ook is het mogelijk dat er een vorm van cloaking gebruikt wordt (zie ook punt 10). Omdat er verschillende informatie wordt getoond aan bezoekers en bots, is het belangrijk om alle bestanden te scannen op mogelijke malware. Er zijn verschillende tools zoals Sucuri waarmee je je site kunt checken op malware.

Weet je welke keywords de hackers gebruikt hebben op je site? Check dan in Google alle pagina’s die dit keyword bevatten. Het volgende commando geeft al vaak veel duidelijkheid: “site:domeinnaam.nl viagra”. Verwijder alle malware en pagina’s die gecreëerd zijn door de hacker. Via Webmaster Tools kun je een verzoek indienen om pagina’s te laten verwijderen uit de index van Google. Indien de malware daadwerkelijk verdwenen is, wordt de melding vaak snel weer verwijderd door Google.

5. Door gebruikers gegenereerde spam

Deze melding komt vaak voor bij fora, gastenboeken of blogs met reactie mogelijkheid. Bezoekers hebben reacties achtergelaten met meerdere links of hebben gekozen voor een zoekwoordrijke username.

Oplossing: Doorloop alle pagina’s en verwijder alle spam. Controleer goed of je website mogelijk gehackt is (zie punt 4). Zorg voor een goed captcha-systeem op je website hebt en modereer alle reacties voordat ze online worden geplaatst. Laatst genoemde bezorgt je meer werk, maar hierdoor voorkom je spam en krijg je alleen kwalitatieve reacties op je site

6. Gratis hosts met veel spam

Wanneer je website op een gratis hosting service staat met veel spammy content, loop je risico op een handmatige actie van Google.

Oplossing: Probeer weg te blijven van dit soort gratis services en investeer in een goede domeinnaam en hosting voor je website.

7. Weinig originele inhoud met weinig of geen toegevoegde waarde

Normaal gesproken wordt dit afgevangen door de Panda-update van Google, maar er is ook een mogelijkheid dat er een handmatige actie aan te pas komt. Deze melding komt vaak voor bij affiliate sites die gebruik maken van feeds. Deze content van deze feeds wordt getoond op een groot aantal websites, waardoor je te maken hebt met duplicate content.

Oplossing: Zorg voor kwalitatieve en unieke content waarmee je je website verder gaat verrijken. Unieke content kun je checken met bijvoorbeeld Copyscape. Heb je ook pagina’s met weinig inhoud? Breid deze pagina’s uit met content of voeg ze samen, zodat het ook echt een toegevoegde waarde wordt voor bezoekers. Heb je een WordPress-site? Analyseer dan eens je tag-pagina’s, want deze kunnen zorgen voor duplicate content.

8. Verborgen tekst en/of overmatig gebruik van zoekwoorden

De website bevat verborgen tekst of maakt overmatig gebruik van zoekwoorden om de Google bot te manipuleren.

Oplossing: Er kan op veel verschillende manieren gebruik gemaakt worden van deze techniek. We zien we dat deze tactieken nog steeds geprobeerd worden, maar uiteindelijk wel een afstraffing opleveren. Naast verborgen tekst is het ook mogelijk dat je gebruik maakt van een hoog aantal keywords in de ALT- en TITLE-tag en verborgen content via CSS. Check ook de keyword density van je pagina’s. Pas als alle problemen verholpen zijn, kun je een heroverwegingsverzoek indienen.

9. Gestructureerde opmaak met spam

Google heeft vastgesteld dat sommige pagina’s mogelijk technieken gebruiken die niet voldoen aan de richtlijnen voor rich snippets. Heb je bijvoorbeeld inhoud gemarkeerd met rich snippets welke niet zichtbaar zijn voor gebruikers of markeer je niet relevante inhoud? Dan loop je een groot risico op een melding van Google.

Oplossing: Gebruik de rich snippets altijd op de juiste manier, zodat je geen melding van Google kunt krijgen. Maak hiervoor gebruik van microdata, valideer de gestructureerde gegevens altijd met de rich snippet tool en zorg ervoor dat alles in orde is.

10. Cloaking en/of verborgen omleidingen

De website vertoont andere inhoud aan (Google) bots, dan aan bezoekers. Ook is het mogelijk dat pagina’s doorverwijzen naar andere websites met een kleine vertraging zodat de Google bot dit niet op pakt.

Oplossing: Gebruik het hulpprogramma fetchen als Google in Webmasterhulpprogramma’s om pagina’s van je site op te halen. Vergelijk de inhoud met de broncode die je zelf ziet en probeer verschillen te achterhalen. Maak op geen enkele pagina gebruik van één van deze tactieken.

11. Pure spam

De site gebruikt agressieve spamtechnieken volgens Google. Enkele voorbeelden zijn automatisch gegenereerde teksten, cloaking en inhoud van andere websites (duplicate content).

Oplossing: Probeer te achterhalen op welke wijze je de Google bot probeert te misleiden. Vaak zijn dit opvallende zaken die een site-wide probleem vormen. Bekijk ook de voorbeelden van websites waar Google recent actie op ondernomen heeft.

Afwachten reactie Google

Wanneer je de problemen in kaart hebt gebracht en hierop actie hebt ondernomen is het tijd voor het heroverwegingsverzoek. Dit verzoek kun je indienen in Webmaster Tools. Zorg ervoor dat je kort en bondig beschrijft welke actie je ondernomen hebt om de problemen op te lossen. Geef ook duidelijk aan welke maatregelen je genomen hebt om dit in de toekomst niet opnieuw te laten gebeuren.

Vervolgens is het afwachten op een positieve reactie van Google. Mocht dit niet het geval zijn, dien je de voorgaande stappen te herhalen en opnieuw een heroverweging aan te vragen. Het kan enkele dagen tot wel twee/drie weken duren voordat je een reactie ontvangt van Google. In de tussentijd kun je verder werken aan een gezond linkprofiel, een betere beveiliging van je website en goede content.

Heroverwegingsverzoek ingetrokken

Beter voorkomen dan genezen

Geen melding of waarschuwing van Google ontvangen? Goed bezig, maar het is van belang dat je jouw website hier maximaal tegen wapent. Betaal niet voor backlinks, doe niet mee aan linkuitwisselingsprogramma’s, vermijd (grootschalig) gastbloggen, schrijf geen blogreacties met backlinks en blijf weg van andere achterhaalde SEO-technieken.

Blijft er dan niets meer over van je SEO werkzaamheden? Natuurlijk wel, maar het is belangrijk dat je (meer) gaat inzetten op kwaliteit. Zorg voor goede en vernieuwende content, relevante en invloedrijke backlinks, analyseer je concurrentie en zorg ervoor dat je het beter doet. Maak daarnaast eens een grondige analyse van je eigen backlinkprofiel en monitor alle nieuwe backlinks naar je website. Hoewel je nooit voor 100 procent kunt voorkomen dat je een penalty oploopt, kun je het risico hiermee wel tot een minimum beperken.

Credits afbeelding: Dieter_G, licentie: CC0 (Publiek domein)

5 misverstanden over contentmarketing

5-misverstanden-over-contentmarketing_970_470_s_c1_smart_scale

Van “we gaan iets doen met social media” naar “we gaan iets doen met content”. Dit jaar staat content hoog op de marketingagenda. Reden genoeg voor Klaas Weima (Energize) en Cor Hospes (adviseur, auteur en contentmaker) om tijdens een ontbijtsessie de laatste stand van zaken rondom contentmarketing te bespreken.

Het woord ‘content’ vliegt je om de oren: “We moeten iets met content”, “Alles is content!”, “Hebben we al genoeg content?”, “Moeten we daar ook content van maken?”.

Maar wat is content nu eigenlijk? Joost van Liemt zegt in Adformatie dat content niet zozeer wordt bepaald door de afzender zelf, maar door wat de consument ermee doet. Als content niet wordt gelezen, gedeeld of bekeken, is het niks. Dan is het slechts gevulde ruimte. Content is waardevolle inhoud in een bepaalde vorm gegoten, op een bepaald kanaal, met een bepaald doel en relevant voor een bepaald publiek.

Tot zover de begripsvorming. Hoe zorgen we ervoor dat de content die we maken echt bijdraagt aan de relatie tussen merk en consument? Er is nog veel werk aan de winkel zegt Cor Hospes: “Maar liefst 50 tot 80 procent van alle content die we maken, wordt niet of nauwelijks gelezen of gezien. De meeste content die we creëren is crap”. De reden dat weinig marketeers succesvol zijn met content heeft onder andere te maken met vijf misverstanden over contentmarketing.

Misverstand #1: content gaat over het merk

“Waar moet ons logo?” is een veelgehoorde vraag bij het maken van Facebook-post. Rechtsonderin, of toch links? Maar waarom niet helemaal weglaten? Is het relevant voor de lezer om zo vaak mogelijk geconfronteerd te worden met de merknaam? Herhaling is herinnering. Of is herhaling irritatie? Denk goed na of je content wilt maken over jezelf of voor je publiek. De lezer is namelijk niet zo geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar wél in wat je hem kan bieden. Praat daarom eens minder over jezelf, maar meer over onderwerpen die relevant zijn voor je publiek.


Proctor & Gamble faciliteert een online omgeving waarin meisjes toegang hebben tot allerlei content over de puberteit.

Content gaat er niet om wat jij ermee verdient, maar om wie je dient. Het gaat er niet om wat je verkoopt, maar hoe je helpt. Dat content king zou zijn, is ouderwets denken. Content is de lakei. Content maak je voor anderen. Praat daarom met je publiek om erachter te komen waar ze mee bezig zijn en welke content relevant voor ze is. En heb het daarna niet over jezelf maar over de behoefte die ze hebben.

Praat niet over bedden en hypotheken, maar over de oplossing die je biedt. Praat over een goede nachtrust of woongeluk

Cor Hospes

Misverstand #2: content gaat over marketing

Content wordt accountable. We willen nou eenmaal weten hoeveel likes een blog heeft gekregen of hoe vaak je video is bekeken. Bovendien moeten we weten of ons publiek de content waardeert of niet, anders blijft het slechts lege ruimtes opvullen. Meten is weten en weten is leren.

Maar als het doel wordt om zoveel mogelijk likes te verzamelen, gaat er iets mis. Als de marketingmanager de opdracht geeft om minimaal 10.000 likes per maand op posts te verkrijgen, moet er een stevig gesprek plaatsvinden. Want dan maken we straks alleen nog maar kattenplaatjes of content waar fanatieke Facebook-gebruikers een reis naar Antalya mee kunnen winnen.

Het gaat niet om die kortetermijnlikes, maar om de aandacht die je met de content verdient. De ROI gaat over of jij als merk nog steeds bij je klanten past, of zij jou nog waarderen en of ze de relatie met jou willen behouden en verstevigen. Content gaat over de relatie tussen merk en consument. Van return on investment, naar return on relation. En dat gaat over de lange termijn, zoals Rene Schipper dit vorige week ook beschreef in zijn blog over de ROI van contentmarketing.

En nu we content toch uit de marketinghoek halen, vergeet dan ook de marketingtermen. Weg met ‘buyer persona’s’, we hebben het over mensen. Praten en denken in marketingtermen leidt tot salesgerichte communicatie en minder geloofwaardigheid.

Misverstand #3: content is voor de massa

Aardig die kerstposts, maar de massa wordt al overspoeld met duizenden prikkels per dag. Klaas Weima: “Aandacht wordt steeds schaarser. Als je als merk met algemene content er voor iedereen wilt zijn, dan ben je saai. We hebben niet méér content nodig, maar relevante content. Kies een niche en wordt opinieleider op dat gebied.”

Het is slim om gerichte content voor een relevant publiek te maken. Werk hierbij samen met partijen die de doelgroep echt kennen en goede connecties hebben. Begrijp welke content voor deze niche relevant is. Kwaliteit gaat voor kwantiteit.

Misverstand #4: content gaat over executie

Een mooie film die je publiek weet te raken, scoort. Maar content gaat ook over wáár je het plaatst, met welk doel en hoe de doelgroep de content gebruikt. Zijn het mensen die weinig tijd hebben en alleen content snacken? Of nemen ze ’s avonds de tijd om rustig in bed een film te kijken? Bekijk goed wie welke content tot zich neemt en op welke manier hij dat doet. Want je infographic kan nog zo mooi zijn, als mensen geen tijd hebben om het te bekijken, heb je er niets aan. Focus je daarom niet alleen op de executie en de vorm waarin je je verhaal vertelt, maar denk ook na over hoe de mensen de content tot zich nemen.


Bart van Olphen van Fishtail maakt op Instagram inspirerende korte filmpjes en kookvideo’s van 15 seconden.

Misverstand #5: merken zijn adverteerders

Merken gedragen zich steeds meer als uitgevers en minder als adverteerders. Het gaat niet meer om het pushen van een boodschap via verschillende kanalen, maar om het vertellen van verhalen die het waard zijn om te delen. Verhalen inspireren. Verhalen spreken tot de verbeelding.

De communicatieafdeling zal meer plaatsmaken voor een redactie met journalisten die getraind zijn om verhalen te ontdekken, onderzoeken, uit te diepen en te delen.

Maar begin wel bij het begin. Cor noemt dit al jaren de ‘STE’, ook al in de tijd dat hij samen met Kees Klomp het merkactivatie- en guerrillamarketingbureau Tjee runde (zelfs nog voordat Simon Sinek met de WHY kwam, grapt hij). Volvo is de veiligSTE, Cup-a-Soup is de 4-uur-STE. Waar sta jij als merk voor?

Vervolgens ga je van de STE naar de thema’s en de rubrieken. Net zoals magazines dit doen. Over welke onderwerpen gaan de journalisten binnen jouw bedrijf schrijven? En in welke vorm?


Jyskebank uit Denemarken maakt zelfs 24 uur per dag tv.

Content maken doen we al sinds we kunnen schrijven. Maar goede content maken is de uitdaging voor 2015. Wees niet te bang, durf en leer. Spring in op de actualiteit en onderzoek wie de beste journalisten binnen jouw bedrijf zijn. Denk als een uitgever, niet als adverteerder. En vergeet niet dat content ook over liefde gaat. De liefde voor het publiek en de content zelf. Zonder liefde wordt de lezer niet geraakt. En zal de vonk uiteindelijk niet overslaan.

Dit artikel is gebaseerd op een presentatie van Cor Hospes over contentmarketing en ‘Tien stellingen over content door Klaas Weima. 

Credits afbeelding: Jorge Franganillo, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Verborgen seks en andere geheimen in reclame

Verborgen-seks-en-andere-geheimen-in-reclame_930_466_s_c1_smart_scale

Vormgevers zijn vaak geïnteresseerd in het bewust aansturen van het publiek door middel van verborgen visuele boodschappen. Uitingen die je ‘subliminal‘ opneemt, maar die je wel helpen bij het vormen van een mening of gevoel. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar het kan heel simpel zijn. Deze blog geeft enkele slimme voorbeelden van subliminale boodschappen in reclames en film, die je na het lezen van deze blog met heel andere ogen ziet.

Dit artikel verscheen eerder op de blog van Lewis PR.

Alleen al met een kleur kun je mensen aansturen tot een bepaald gevoel. Het grappige hiervan is dat dit zelfs per cultuur kan verschillen. Waar bijvoorbeeld de kleur zwart als morbide in de westerse wereld wordt beschouwd, wordt dit in het verre oosten gekoppeld aan stabiliteit en aan vooruitgang.

Een heel simpel voorbeeld is de kleur blauw. Wie wordt er nu niet rustig van een heldere blauwe lucht? Wanneer jouw communicatie een helder blauwe uitstraling heeft, krijg je het gevoel dat je hier te maken hebt met een duidelijk en overzichtelijke identiteit. Het hoeft er niet eens in deze bewoordingen te staan en toch krijg je deze boodschap door.

Dzee tkset kun je lzeen odamt je hreesen atuomtiacsh de bdosohcap ivnlueln. Zo werkt het niet alleen met woorden maar ook met beelden. Verborgen beelden kunnen onbewust door je hersenen worden opgepikt waardoor je, zonder dat je het door hebt, een bepaalde eigenschap aan een merk koppelt.

Natuurlijk heb je wel eens van de catchphrase ‘sex sells’ gehoord. Seks wordt daarom veelvuldig gebruikt in subliminale boodschappen. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen dit afschuiven als een slechte grap van een puberale vormgever, maar het werkt echt. Als jij onbewust seks linkt aan een bepaalde deodorant, kan het zomaar gebeuren dat je in je eenzame periode die deodorant gaat kopen.

Hierbij enkele voorbeelden van (bekende) verborgen boodschappen.

Facebook belooft seks tijdens je registratie

In eerste instantie vond ik dit ver gezocht, maar sociale netwerken zijn vooral bedoeld om in contact te komen met andere mensen. De vraag naar seks is daar een belangrijke motivatie voor. Het kan toeval zijn, maar het maakt het extra toevallig dat deze afbeelding bij de registratiepagina van Facebook stond. Precies op het punt waar je misschien twijfelt of je wel een account wilt aanmaken. Een kleine motivatie (dat je misschien wel eens seks zou kunnen krijgen) kan mensen over de streep trekken. Ik bedenk me opeens dat ik mijn vriendin heb leren kennen op Facebook.

Hoewel ik het een hele interessante theorie vind, heb ik er wel mijn twijfels over. Als je het goed gaat bekijken, kun je er wel meer in zien. Hieronder nog enkele voorbeelden van wat mensen erin zagen.

Een sexy auto

Ik heb al hele discussies op het werk gehad over deze afbeelding. Is het toeval, of is het bewust gedaan? Een vrouwelijke college van mij wees me erop dat zij een auto niet zou kopen omdat er seks met een uitroepteken bij staat. Hoewel het zomaar een toevalstreffer kan zijn, denk ik wel dat er zeker mannen zijn die het gevoel hebben dat hun sexappeal omhoog gaat bij het kopen van deze auto. Mannen willen graag uitstralen dat ze succesvol zijn. Dat vinden veel vrouwen namelijk aantrekkelijk. Je mag het oneens zijn met deze stelling. Maar hoe leg je dit dan uit?

Naast Hyundai en Facebook zijn meer merken in opspraak geraakt voor dergelijke verborgen boodschappen.

FedEx

Het logo van FedEx staat bekend als een van beste logo’s ter wereld. Niet vanwege de kleur of het font, maar vanwege de pijl. Zie je hem? Kijk eens tussen de E en de X. Je ziet hier een witte pijl. Deze pijl geeft een gevoel van beweging en snelheid. Kenmerken die perfect passen bij een koerierdienst als FedEx. Het is een geniale vondst voor het gebruik van witruimte. Het ontwerp heeft door de jaren heen meer dan veertig awards gewonnen. Volgens de ‘35 years in the 35th Anniversary American Icon‘ editie van het blad Rolling Stones, behoort het tot een van de acht beste logo’s van de afgelopen 35 jaar.

Benieuwd naar wat andere logo’s in hun vorm verstopt hebben? Kijk maar eens hier.

The Greatest Movie ever Sold

Bennie Krol wees ons al eerder naar deze film. Mocht je hem nog niet gezien hebben, neem zeker de moeite om dit alsnog te doen. Deze documentaire laat zien hoe merken in films worden verstopt. Na het zien van deze film kijk je waarschijnlijk nooit meer hetzelfde naar Hollywood films. Wanneer je bewust wordt van deze vormen van productplacement, ontdek je ook steeds sneller mogelijkheden voor het toepassen hiervan.

The Shining

Een echte horror-klassieker is ‘The Shining‘. Nu is het verhaal zelf niet heel interessant, maar de regisseur van deze film is een waar genie. Stanley Kubrick is helaas overleden, maar hij heeft een hele lading aan briljante films nagelaten. ‘The Shining’ is echter zijn eerste film waarvan bekend is dat hij bewust geheime boodschappen in heeft verstopt.

Het was namelijk bekend dat Kubrick heel veel onderzoek heeft gedaan naar subliminale boodschappen in advertisement, voordat hij aan deze film begon. Op het internet kun je veel theorieën vinden over waar deze film eigenlijk over gaat. Van het in scène zetten van de maanlanding, tot aan met de genocide op de Indianen. De ene theorie nog absurder dan de ander. Kunnen ze waar zijn?

De meningen lopen hier sterk over uiteen, aangezien Kubrick nooit heeft verteld wat de betekenis was van zijn geheime boodschappen. Na het zien van de documentaire Room 237 ben ik in ieder geval overtuigd dat er van alles in verstopt zit.

Deze documentaire neemt een hoop theorieën over ‘The Shining’ onder de loep. Niet alles vind ik aannemelijk, maar dat de film onder andere iets vertelt over de genocide op Indianen, ben ik van overtuigd. Deze documentaire is een must see voor iedereen die meer wil weten over subliminale boodschappen. Het is niet zo overduidelijk als in ‘The Greatest Movie Ever Sold‘, maar het kan je beeld van de film compleet veranderen.

Hoe pas je subliminale boodschappen toe?

Het is vooral belangrijk om bewust te zijn van wat je wilt vertellen. Zoek daarna naar symbolen die bij jouw verhaal passen. Dat kan zo simpel zijn als de witte pijl in het FedEx logo. Zo lang het maar een symbool is dat past bij jouw verhaal en gewenste uitstraling. Symbolen als hartjes, sterren, plusjes en minnetjes vertellen iets. Ze staan symbool voor iets en zijn daardoor ideaal om te gebruiken als extra betekenis.

Als het geschikt is om dit in je ontwerp te verwerken, voegen ze een extra lading aan het geheel toe. Wees daarom vooral niet bang om het een beetje te verstoppen. Niet alles hoeft overduidelijk in beeld te staan. Zelfs al zie je het niet meteen, dan nog pikken je hersenen bepaalde boodschappen op. Het is niet voor niets dat er een complete documentaire is gemaakt over al die mensen meer in ‘The Shining’ zagen dan dat je op het eerste gezicht zou zien.

9 Simple Tips For Making An About Us Page That Works For Your Brand

For too many online companies the About Us page is the elephant in the room, and often the most awkward thing to write. It’s a shame because analytics often shows the page as one of the most frequented on any website. Imagine a ceremonial elephant adorned in his embellished head plate, raising you above your competitors. This could be your About Us page if you show it the care and attention it deserves.

The good news is your about page doesn’t require several hundred pounds of vegetation on a daily basis, nor is there any real need for expensive antique rhinestones.

The bad news is crafting the perfect about page is easier said than done. Many find it difficult to strike the right balance between selling themselves to their customers and driving them away with a self-focused approach, which helps explain why the pages are so often neglected.

At Absolute, we’re looking to revamp our entire website over the coming months, and in particular we’ll be focusing our attention on our about page. We recognize that our page is currently a little on the dull side and while we are researching the topic, I thought it would be great to share nine great, easily applicable techniques we picked up from some of our favorite About Us pages from around the web.

Start by talking about your audience, not yourself 

Human nature dictates that we are, first and foremost, concerned with our own problems. While some of us may give to charity or volunteer in our spare time, when it comes to searching for products or services online, we’re all about ourselves and what a brand can do for us.

Blog Tyrant is a great example of a blog that is focused on its visitors. The first thing you see when you land on their about page is a video titled “About Me and You.” The text that follows is then split into two sections, “About Me” and “About You (The Tyrant Troops).”

blogtyrant.jpg

Image Source: www.blogtyrant.com

If this frank, upfront style doesn’t suit your company there are more subtle ways to become more customer-orientated.

  • Dedicate your opening sentence(s) to your audience’s challenges and objectives. Starting with the very reason they come to your site in the first place is a good way to demonstrate that you have their needs in mind. In our case, for example, it might be a good idea to acknowledge the difficulties marketing managers have in finding an agency that combines creativity with the essential technical skills, which can sometimes be overlooked.
  • State the facts: If you’re still finding it hard to strike a happy medium between highlighting your selling points and plain boasting, then simply present your readers with the facts. This could be anything from your client retention rate to the amount of new products you offer each month to the number of awards you’ve collected. No one can argue with raw figures.

Let your customers do the talking

When you are thinking of trying out a new hairdresser, dentist or even a fish and chip shop, you don’t base your decision on what they say about themselves. You turn to those around you. By including a few glowing (and up-to-date) customer testimonials on your about page, you can create a hub of information.

  • Be sure to include the customer or client’s full name and any relevant details that could add credibility to your testimonials. Better still, include photos of your customers, if possible. It all helps to build trust in your brand.
  • Include customer-focused awards and accreditations. Perhaps you were voted your area’s favorite provider of security products in 2013, or maybe you are part of some authoritative bodies or organisations within your industry. Exploit the instinctive human need to seek reassurance from our peers.

Include different forms of media 

Make your about page a feast for the eyes by considering the use of photos, timelines, videos or infographics. If people are going to seek and find your about page, it makes sense to capture their attention for as long as possible, and this is precisely what Moz does. Their timeline incorporates strong image and design while still providing visitors with the key information they need.

mozstoryresized.jpg

Image Source: www.moz.com

  • Photos don’t necessarily need to be of each individual team member. Although individual head shots do help prospective customers visualize your company, head shots of management, photos of you in action at a fundraising event or even images from a work night out (preferably ones that aren’t likely to spark legal action), can all add character to your brand.
  • Videos are a great way of entertaining those with particularly short attention spans and can sum up the feeling of your company in a matter of seconds or minutes. If you don’t have extensive time or resources in this area, Vine videos are a great way to add something different to your about page.

Tell your story

Even if your brand doesn’t have an interesting story, you can still tell story. Focus on the things that make you human.

That’s precisely what a client of ours, ITS, has done with their About Us page. Unfortunately it’s not something we can take credit for personally, but it still embodies everything a great story should have. It starts at the beginning, documenting their modest founding, in 1981 as a 150 square foot shop, all the way to modern day, with plenty of photos along the way. It’s great to see the quality of the photos changing through time, almost like a family scrapbook. Customer ratings and social icons make this page even stronger.

it-saboutusresized.jpg

Image Source; www.its.co.uk

  • Don’t be afraid of where you have come from. If, eight years ago, your headquarters happened to be your CEO’s conservatory, celebrate it. The more that people can identify with you the more trust they’ll place in your brand. We have become so desensitized to marketing that a company needs a personal touch to set it apart.
  • You don’t have to tell people everything. If you have been established for 80 years, people don’t want to read a year-by-year account of everything that has happened in that time. Therefore, filter information accordingly, mentioning those key elements of human interest, but keep tales of new windows or a change of paper suppliers to yourself.

Include your address and contact details

Many people are still hesitant when it comes to parting with their money over the Internet and are thus keen to know you aren’t simply looking to fleece them to make a bit of extra cash.

  • If you don’t want to disclose your full address, at least state your city or town. Potential customers are not so likely to get in touch if you’re less than forthcoming about your location. After all, what else might you be holding back?
  • Make certain your contact details are up to date. It sounds obvious, but having an out-of-date telephone number or email address could not only lose you a sale but might also send alarm bells ringing.
  • Your contact details should also include social handles and skype details if applicable.

Cut out the jargon

Writing in acronym-infested jargon might make you feel clever at the time, but it’s boring and it’s cold. People won’t remember you. What they really want when they land on your about page is to learn, in simple unambiguous terms, precisely what you do.

  • Write conversationally. There is no best way to write. The style you adopt will depend on your company, but make an effort to write in a way that makes your content, and your site, feel accessible and friendly. The Adventurists site offers a great example of this. Their about page serve its intended purpose and is quite enjoyable to read. More to the point when they talk about “mobile phones tagged with twattery about which restaurant serves the best mocha-latte-frappeshite”, you find yourself agreeing with them, even if their greater aim of getting youto cross the sub-continent in a three wheeled lawnmower powered tin isn’t likely to happen anytime soon.
  • Don’t name your about page some obscure name like, Our Ethos, or The Journey. People are looking for an About Us page, so give them one. Come up with a name that is too vague and people may miss you completely.

Ask for other peoples’ opinions

Don’t be afraid to ask employees, friends, peers, even clients, what makes you stand out as a business. When you have worked somewhere for a long time, it is tough to see your brand the way customers might see it. An objective opinion can help.

  • When you have decided on what makes you stand out, be sure to make this a focus.
  • If your peer search becomes more like soul-searching because you find there is actually nothing different about your company, despair not. Don’t try and force something that isn’t there. Instead, turn it around and focus on what makes your audience unique.

Make sure it reflects your company

In our quest for the perfect about page, we came across some really extravagant examples. Some had really impressive videos, special features or high tech designs. All of those examples were extremely applaudable, but will only really work if this fits in with the rest of your website, your industry and your company as a whole. It’s easy to lose sight of who you are in your mission to create the best page possible.

  • Even if your website isn’t overly visual, you can still include photos, just make sure they follow the same format as the rest of your website. If your site focuses on boxy shapes and bold colors, then keep this theme running throughout your images. Just as with your marketing, the key is to be succinct. Maintaining a consistent look and feel automatically gives your brand more authority.
  • The same goes applies for tone. Remember, in today’s multi-platform society, your website may not be someone’s first interaction with you, with visitors often reading an article or coming across a tweet beforehand. In that sense, an about page is almost like a meeting point, an amalgamation of everything that makes your brand who you are.

Test it!

There is no magic formula for about pages. If there were, you probably wouldn’t be 2,000 words into this blog. A good way to treat the process of creating such a page, then, is as a work in progress.

  • Don’t be afraid to make amendments. Spend a fair amount of time checking your analytics for traffic volumes, bounce rate and visit duration on the page. Tweak the odd sentence, add images, chop them out, introduce a video, etc, based on what the data tells you.
  • Make sure the page is accessible across all devices. It makes no sense to spend all this time creating an amazing page that is only visible to a small percentage of your audience, which is roughly what will happen if you ignore mobile and tablet users. Whether you have responsive design or a dedicated mobile site, test the performance of the page continually.

Of all the pages we looked at, our favorite is the one below, from Macmillan. Their About Us section is actually split into different pages, but the initial page makes use of video, explains briefly and simply what they do, includes contact details, testimonials and, most important, thanks people for their continued support.

Those readers who then want to learn more, as undoubtedly many will, can do so via links directing them to images of the team, as well as facts, figures and corporate partnership details. It might not be as flashy or as up to date as some, but it’s what best represents them and that’s the point.

macmillan_aboutusresized.jpg

Image Source: www.macmillan.org.uk

Posted by 

Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google

Nieuwe-website-Transavia-niet-vindbaar-in-Google_900_450_90_s_c1_smart_scale

Transavia heeft vorige week een volledige nieuwe site gelanceerd. Op Twinkle wordt beschreven dat de focus van Transavia ligt op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets. De website is responsive en is voor tablet en mobiel bereikbaar. Transavia geeft aan twee jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van het nieuwe e-commerceplatform. De site oogt overzichtelijk, laat mooie afbeeldingen zien en de boekingsmodule werkt goed.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe site is het ook belangrijk om SEO te waarborgen. De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties namelijk de fout gemaakt om SEO te onderschatten. Een bekend voorbeeld uit het verleden is de restyling van de website van Rabobank. Bij de livegang van de nieuwe site is Rabobank SEO uit het oog verloren. Hierdoor raakte Rabobank topposities in Google kwijt. Dit heeft veel geld en conversies gekost.

Als onlinemarketingconsultant ben ik nieuwsgierig of Transavia wel over SEO heeft nagedacht. Daarom zal ik in dit artikel inzoomen op een aantal belangrijke technische aspecten.

1. Geïndexeerde pagina’s in Google

In Google heb je de mogelijkheid om ‘site:transavia.com’ als zoekdopdracht uit te voeren. Google geeft de melding dat er 12.700 pagina’s van dit domein zijn geïndexeerd.

Bij het klikken op bijvoorbeeld www.transavia.com/groepen, wordt een 404-pagina getoond. Dit houdt in dat deze pagina binnen de website niet meer aanwezig is. Ik heb een steekproef gedaan en heb het vermoeden dat alle url’s naar de Nederlandstalige en Franstalige websites op een 404-error uitkomen.

Vanuit SEO-oogpunt is het ontzettend belangrijk om vooraf alle url’s in kaart te brengen. De meest belangrijke url’s moeten worden doorverwezen naar de nieuwe website. Op deze wijze blijven de posities in Google behouden en blijft de site bereikbaar voor bezoekers.

2. Noindex en nofollow

Ook wordt er op de volledige website gebruik maakt van een noindex en nofollow. Dit betekent dat zoekmachines zoals Google worden geblokkeerd om de website te mogen scannen en hierdoor niet in de zoekresultaten kunnen opnemen.

Nieuwe pagina’s worden niet meer in Google opgenomen. In combinatie met de 404-errors bij punt 1, zal dit ertoe leiden dat de oude pagina’s uit Google zullen verdwijnen en dat de nieuwe pagina’s niet meer door Google worden opgenomen.

3. Titels en meta beschrijving

Voor SEO is het correct verwerken van titels en meta beschrijvingen ontzettend belangrijk. Verschillende pagina’s binnen de website hebben de titel http://www.transavia.com. De homepage url heeft de titel ‘homepage’. Een betere titel zou zijn om ‘goedekope vliegtickets – Transavia.com’ te gebruiken. Op deze wijze kan de website binnen Google scoren op relevante keywords.

4. Domeinnamen verkeerd doorverwezen

Naast www.transavia.com is het ook mogelijk om www.transavia.nl te bezoeken. Hier wordt een introscherm getoond waarbij de mogelijkheid is om voor Nederland te kiezen.

Bij het klikken op Nederland wordt er een privacyfout melding getoond. De afbeelding laat zien dat ‘https://’ niet goed wordt doorverwezen, waardoor Google de website als onveilig beschouwt.

Wat had Transavia moeten doen?

  • Bij de overgang van een nieuwe website moet je alle belangrijke pagina’s in kaart brengen. Deze url’s moet je vervolgens op pagina- of categorieniveau naar de nieuwe site doorverwijzen. Maak daarnaast een analyse van de backlinks en bekijk welke websites een waardevolle link hebben. Op deze wijze zorg je ervoor dat de opgebouwde kracht in Google blijft behouden en ook voor je nieuwe site kunt gebruiken. Terugveroveren is namelijk moeilijk, zeker in de reisbranche.
  • Onderzoek op welke keywords je doelgroep binnenkomt. Zorg er voor dat je deze keywords gebruikt in je teksten, titels en meta beschrijvingen. Onderzoek eventueel ook of pagina’s die niet scoren de verkeerde woorden gebruiken, dan kun je die gelijk meenemen.
  • Bij het online zetten van een nieuwe website kan het voorkomen dat je site bereikbaar is via ‘http://’ als ‘http://www.’ Dit kan leiden tot duplicate content, wat weer een negatief effect heeft voor de zoekmachine. Vaak kun je bij de DNS instellingen van je website of in de .htaccess aangeven dat ‘http://’ automatisch moet doorverwijzen naar ‘http://www’.

Conclusie

Regelmatig sta ik er weer versteld van dat bij de lancering van een nieuwe website het belang van SEO wordt onderschat. De reisbranche is een zeer competitieve markt, waarbij het veel geld en tijd kost om je site goed te kunnen positioneren. Het is dan ook van belang om, voordat een nieuwe site wordt gebouwd, een SEO-plan te schrijven.

In dit document zou je moeten beschrijven hoe de techniek, content en populariteit van een website kan worden gewaarborgd en gemigreerd naar de nieuwe website. Zo zal er onder andere worden beschreven dat alle oude pagina’s op de juiste wijze naar de nieuwe pagina’s moeten worden doorverwezen. Op deze wijze wordt er voorkomen dat geïndexeerde pagina’s uit Google zullen verdwijnen en dat bezoekers Transavia.com niet meer kunnen vinden. Het kan veel traffic en conversie schelen als je dit vergeet, wat ook drukt op de investering voor een nieuwe website.

Mijn advies is om altijd een expert in te schakelen voor de SEO-migratie ten aanzien van een nieuwe website. Zeker als je al kracht, posities en organische traffic hebt opgebouwd. Op deze wijze kun je tienduizenden euro’s besparen.

Inmiddels heb ik Transavia via Twitter op de hoogte gesteld van het probleem en zie ik dat er al aanpassingen zijn gedaan.

Credits afbeelding: sloppyperfectionist, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Conversieknaller: de extra link die niemand klikt (Hobson+1 effect)

Conversieknaller-de-extra-link-die-niemand-klikt-Hobson-1-effect_900_450_90_s_c1_smart_scale

We besteden veel aandacht aan onze call to action (hoe geven we buttons optimaal weer en wat moet erin staan om mensen te verleiden in het nemen van een beslissing?). Eén van de meest effectieve verleidingstechnieken voor je CTA noem ik de ‘Hobson+1’-techniek. De techniek bestaat uit het toevoegen van een extra link (bijvoorbeeld ‘print deze pagina’) onder je CTA. In deze blog de psychologische uitleg achter deze techniek, drie praktische conversietips en een aantal A/B-testvoorbeelden.

Bij Online Dialogue heb ik veel A/B-testen uitgevoerd waarbij het ‘Hobson+1-effect’ keer op keer is teruggevonden (zie onderaan voor enkele A/B-testcases). Het enige dat we bij deze testen hebben gedaan is het verplaatsen of toevoegen van een tweede keuzeoptie in de vorm van een linkje onder de ‘belangrijkste button’. Deze toevoeging zorgde vaker wel dan niet voor een verhoging van de verkoop.

De Hobson+1 verleidingstechniek

Waarschijnlijk ben je al bekend met de Paradox of Choice (zo niet bekijk dan eens Barry Schwartz’s TED-talk). De Paradox of Choice stelt dat mensen slechter in staat zijn een beslissing te nemen wanneer de keuzeopties in aantallen toenemen. Wanneer er echter weinig keuzeopties zijn, is deze paradox niet van toepassing. Bij nul, een of twee keuzeopties krijg je een ander effect wat juist haaks op de keuzeparadox staat.

Een Hobson’s choice is een keuze met één optie, die je kunt nemen of niet. Als jouw klant op je productpagina zit, heeft hij of zij dus een Hobson’s choice, namelijk, ‘het product wel of niet kopen’. Je biedt één grote knop (‘Koop nu’ of iets van die strekking). Maar jouw prospects hebben nog een optie, namelijk ‘niet klikken’. Helaas voor jou klikken/kopen de meeste prospects niet. Ze kiezen dus voor de ‘doe niets-optie’ in deze Hobson-keuze.

Hoe verleid je met de Hobson+1-techniek je prospects om toch te klikken en kopen? Heel eenvoudig: je voegt een triviale keuze toe aan de opties. Dus naast de bestaande opties ‘klik en koop’ en ‘doe niets’, voeg je een 3e optie toe. Meestal met een link onder of naast de CTA. Het dient een link te zijn die niemand klikt (of eentje die naar hetzelfde doel leidt). De techniek bestaat er namelijk uit dat niemand voor de extra optie kiest, maar wel meer mensen voor de CTA-optie.

Dit Hobson’s+1-effect is een zeer eenvoudige en effectieve manier om deze gewoonte van ‘niet-converteren’ te doorbreken. Er staat namelijk altijd wel een ‘triviale link’ ergens op je pagina, of je kunt er eenvoudig één verzinnen.

Verklaring van het Hobson’s+1 Choice techniek

Er zijn meerdere psychologische verklaringen voor deze verleidingstechniek.

Verklaring 1: Ego depletion

Eén verklaring is in termen van ‘verminderde rationele mentale energie’ (zie ook ego-depletion op Wikipedia). Deze verklaart het conversieverhogendeeffect van een extra keuzeoptie als volgt: wanneer je een Hobson’s choice (zoals ‘koop product X’) aanbiedt, zal het brein zowel emotioneel als rationeel nadenken over de keuze tussen a) jouw product kopen en b) jouw product niet kopen.

De hypothese is dat het onderbewuste emotionele deel van het brein vaak jouw product graag wil hebben, maar dat het bewuste deel van het brein rationelere keuzes maakt waar wel of niet geld aan uit te geven. Bij één keuze optie hebben deze laatste (bewuste en rationele) breinprocessen nog veel mentale energie beschikbaar om de emotionele voorstanders te controleren.

Wanneer je echter een extra keuzeoptie toevoegt (Hobson’s+1 choice), zoals ‘koop product X’ – of – ‘deel dit op Facebook’, zal het brein ook hier met beide processen over beslissen. En met name het bewuste rationele deel van ons brein raakt zeer snel mentaal uitgeput.

Dus door iemand bewust en rationeel na te laten denken over delen op Facebook, put je zijn rationele denkprocessen een beetje uit (uiteraard kiest vrijwel iedereen op een productpagina in een webshop voor ‘nee, niet delen op Facebook’). Hierdoor is de rationele weerstand verminderd zodra de volgende keuze gemaakt moet worden: wel of niet kopen. De controle over het ‘hebberige’ emotionele deel van het brein is afgenomen en jouw conversie neemt toe.

Verklaring 2: Net feelings

Een andere interessante wetenschappelijke verklaring komt voort uit het effect van emoties op het nemen van beslissingen. Paradox-of-Choice-goeroe Barry Schwartz heeft dit effect visueel weergeven in een grafiek:

In het kort komt dit effect erop neer dat meer keuzeopties zorgen voor positievere emoties. Bijvoorbeeld door gevoelens van autonomie en omdat we inschatten dat onze toekomstige opties positiever zullen zijn dan ze daadwerkelijk zijn (de zogenaamde ‘affective forecasting error’).

Maar een toename in het aantal keuzeopties zorgt echter ook voor meer negatieve emoties, bijvoorbeeld omdat we het gevoel krijgen dat we ook meer opties mislopen. We kunnen tenslotte niet alle opties kiezen en ervaren. Hoe meer keuzeopties, hoe meer we er niet kunnen ervaren (opportunity costs).

Uiteindelijk zullen volgens Barry Schwartz meer opties bij 0 tot 2 keuzeopties zorgen voor netto meer positieve emoties (zie de grafiek). Meer opties bij keuzes waarbij al 3 of meer mogelijkheden zijn zullen er echter voor zorgen dat mensen netto meer negatieve dan positieve emoties overhouden (het verband tussen netto-emoties en keuzeopties loopt hiermee in een omgekeerde u-vorm zoals hierboven weergeven).

  • 0-opties keuze

Dit voelt erg slecht. Wanneer er geen keuze wordt gegeven, komen er ook geen positieve emoties vrij en haast onvermijdelijk veel negatieve emoties (we haten het om geen keuze te hebben, dit druist bijvoorbeeld in tegen onze behoefte aan autonomie).

  • 1-keuzeoptie (Hobson’s choice)

Dit voelt al een stuk beter, tenslotte hebben we geen negatieve emoties omdat we geen keuze hebben. Aan de andere kant, we ervaren ook niet veel positieve emoties, één keuzeoptie geeft ons geen gevoel van vrijheid en rijkdom.

  • 2-keuzeopties (Hobson’s+1 choice)

We kunnen zowel een autonome keuze maken en we missen niet veel (zoals bij slechts één optie). Dit vinden we fijn!

  • Teveel keuzes

Naarmate we keuzeopties blijven toevoegen, worden we steeds minder blij. We zijn dan wel meer en meer autonoom in onze keuze, we krijgen ook meer en meer het gevoel van alles te missen omdat we ze niet allemaal kunnen kiezen. Hierdoor zal uiteindelijk onze netto-emotie negatief eindigen.

Complexe brein processen

De werkelijkheid ligt altijd ‘iets’ complexer dan in een blogpostje past. Dus ook al werkt deze verleidingstechniek heel vaak, hij kan ook averechts werken. Een voorbeeld: wanneer je juist een rationele, logische keuze nodig hebt, of je bezoeker komt met het bewuste doel jouw product te kopen, dan is de kans groot dat de techniek averechts werkt (want dan ben je juist wel afhankelijk van zijn rationele bewustzijn).

Wow, je hebt een heel eind gelezen. Als beloning onderstaand 3 tips om met de Hobson’s+1-techniek een significante bijdrage te leveren aan de groei van jouw bedrijf.

Online persuasion tips

  • Bied niet één enkele call to action aan, maar plaats daaronder ook een tweede keuzeoptie (verplaats hiervoor een link die nu ergens anders op de pagina staat, of verzin desnoods een nieuwe link, zoals social sharing buttons of browser functionaliteiten).
  • Zorg ervoor dat de extra optie ofwel tot (vrijwel) dezelfde keuze leidt (triviale keuze), of onaantrekkelijk is (aversief conceptueel contrast).
  • Maar doe dit allemaal vooral niet, als je wil dat je prospects een rationele bewuste keuze maken.

Online A/B-testvoorbeelden

Metro

Een van onze klanten (Metro/Makro) had een call to action op de homepage (‘Do koszyka’ = ‘Add to cart’). Aan deze CTA hebben wij een tweede link toegevoegd (‘Zostań klientem’ = ‘wordt een klant’). Dit resulteerde in 5 procent meer toegevoegde producten aan het winkelmandje en een verhoging van 8 procent aan daadwerkelijk bestellingen vanuit het winkelmandje.

Essent.be

Aan de belangrijkste CTA van energieleverancier Essent ‘Bespaar nu’ voegden we social sharing buttons toe. Dit zorgde voor een sterk verhoogde verkoop onder nieuwe bezoekers. Daar tegenover zorgde het toevoegen van deze buttons voor een verlaging van de verkoop bij terugkerende bezoekers. Hierbij is mijn hypothese dat terugkerende bezoekers meer doelgericht zijn en daarmee meer bewust bezig met het afsluiten van het product (systeem 2). Wanneer we doelgericht zijn en bewust een keuze maken, vinden we het heel vervelend om afgeleid te worden wat de gevonden bevindingen kan verklaren.

Conrad

Een student van master of online persuasion, een opleiding van 5 maanden over de psychologie van online verleiding, heeft voor Conrad ook een erg mooie A/B-test uitgevoerd. Naast de CTA ‘Nu bestellen’ was er op de site een lijst van 5 alternatieve acties aanwezig. Wat de student heeft gedaan, is één van deze linkjes uit het lijstje gehaald en vervolgens toegevoegd direct onder de ‘Nu bestellen’-button. Welke variant verkocht denk je 16 procent beter?

Meer lezen

Barry Schwartz (2004), ‘The Tyranny of Choice‘, in Scientific American (april, 2004), pp. 71-75

10 quickwins voor meer nieuwsbrief aanmeldingen

10_quickwins_email_subscribers_900_441_90_s_c1_smart_scale

E-mail blijft hét krachtigste kanaal om klanten te werven en te behouden.  Een e-mailnieuwsbrief genereert meer bezoekers naar je webshop en leidt naar meer omzet en meer klanten. ‘The money is in the list‘ hoor ik wel eens. Een e-mailadres in je verzendlijst is heel waardevol, maar hoe kom je nu aan die adressen? Er zijn al veel blogs over geschreven, maar het kan – denk ik – geen kwaad om nog eens een aantal tips op een rij te zetten.

1. Begin bij je collega’s

Vanuit je bedrijf worden er waarschijnlijk nog veel mails over en weer gestuurd. Naar klanten, zakenrelaties, etcetera. Laat elke medewerker in zijn of haar handtekening een link opnemen naar het inschrijfformulier van je nieuwsbrief. Kleine moeite, toch?

2. Werk vanuit ieder contactmoment

Laat je mensen binnen de organisatie er van bewust worden dat een e-mailadres belangrijk is. Ze kunnen tijdens contactmomenten met relaties en klanten wijzen op het bestaan van de nieuwsbrief en zelfs om een e-mailadres vragen. Je collega’s bij de klantenservice bijvoorbeeld: zijn veel in contact met de klant en kunnen tijdens ieder gesprek het bestaan van de nieuwsbrief vermelden, of om een e-mailadres vragen. Van groot belang is uiteraard wel dat er permissie wordt gevraagd om het adres toe te voegen aan je bestand en dat je hier duidelijk een toestemming voor krijgt.

3. Combineer on- en offline

Leg een inschrijfkaartje bij de kassa in je fysieke winkel waar de klant zijn of haar gegevens in kan vullen. Ze geven hun e-mailadres sneller als er een ‘beloning’ aan vast zit. Geef bijvoorbeeld een korting weg, of laat ze kans maken op een prijs. Ja, het werkt nog steeds. De klant heeft al iets gekocht bij je, dus het vertrouwen is er al. Voor je medewerkers zou je er – bij een x-aantal e-mailadressen per maand –  een bonus aan kunnen hangen. Of een ‘adressenverzamelaar van de maand’-trofee.

4. Brochures of folders

Stuur je brochures of folders naar klanten? Laat hier zien dat er ook een geweldige digitale nieuwsbrief is en vermeld duidelijk de link naar het inschrijfformulier op je website.

5. In pakketten

Een link naar je inschrijfformulier op de pakbon of factuur kan zomaar een aantal adressen opleveren. Wordt de factuur digitaal verzonden? Ook dan is er vast wel ruimte voor een link naar het inschrijvingsformulier voor de nieuwsbrief. Gebruik hier bij wel de tip die hieronder staat: benoem de voordelen van het inschrijven!

6. Wees duidelijk over de voordelen

Waarom zou iemand je nieuwsbrief willen ontvangen? Vermeld duidelijk wat de voordelen zijn van je nieuwsbrief en toon een recente nieuwsbrief ook online. Vergeet daarbij niet de eerste tip rondom het belonen van inschrijvers. Een simpele kortingscode kan soms wonderen doen.

7. Integreer social media

Heb je een mooie Facebook pagina voor je bedrijf? Vertel wat er in je volgende nieuwsbrief staat, of laat de laatst verzonden nieuwsbrief zien (uiteraard niet zonder een linkje naar je inschrijfpagina). Nog mooier: integreer het inschrijfformulier op je Facebook-pagina.

8. Zorg voor een goede plek op je website

“Duh” hoor ik je denken, maar kijk eens rond op het internet. Je zal je nog verbazen over het aantal shops waar het aanmelden van de nieuwsbrief alleen onderaan in de footer staat. Denk niet alleen na over je homepage: op veel andere pagina’s kun je ook prima een aanmelding voor de nieuwsbrief kwijt.

9. Optimaliseer voor zoekmachines

Optimaliseer je site voor zoekmachines. Hoe beter je site wordt gevonden, hoe meer bezoekers er naar toe. Optimaliseer ook je populaire landingspagina’s en zorg er voor dat op deze pagina’s de mogelijkheid staat voor het aanmelden van je nieuwsbrief.

10. Stop niet bij deze 10 tips!

Er zijn nog heel veel meer mogelijkheden. Denk aan je winkelwagentje (en niet alleen de digitale), een pop-up op je website, beurzen en evenementen, link op de bedankpagina en ga zo maar door! Wees creatief en origineel, denk vanuit de journey van je klant, maar houd je wel aan de regels.

Vergeet niet: “De ontvanger moet bewust toestemming hebben gegeven voor aanmelding op de e-mailnieuwsbrief” en “Er moet duidelijk weergegeven worden op  het inschrijfformulier waar de ontvanger toestemming voor geeft. Welke e-mails kan de ontvanger verwachten te ontvangen”.

Vijf lessen uit de politiek voor content marketing

Vijf lessen uit de politiek voor content marketing

In 2008 hebben we al veel van het Witte Huis kunnen leren als het gaat om het inzetten van social media. Inmiddels is de politiek ook een goed voorbeeld voor het bedrijfsleven voor wat betreft contentmarketing. Niet alleen tonen ze best practices voor contentcreatie, maar juist ook voor de disitributie ervan. Daarom vijf lessons learned waar het bedrijfsleven ook zijn voordeel mee kan doen.

1. Durf een stellige mening te hebben

Als het gaat om de media-uitingen van politici, zien we dat het beschikken over een bijzondere of onderscheidende mening werkt. Het heeft Geert Wilders op social media in ieder geval geen windeieren gelegd. Dankzij het ventileren van zijn stellige – en meestal ook ongenuanceerde – mening, is hij de socialmediakoning van politiek Nederland. Zijn invloed op social media is vergeleken bij andere politici het grootst.

Wilders durft te roepen wat zijn achterban wil horen op specifieke momenten. Bedenk ook wat het neveneffect van zijn uitlatingen op social media is. Televisie, radio en offline en online media bespreken zijn uitspraken tot in detail. Zijn gedachtengoed wordt op deze manier wijd verspreid. Door alle communicatiemiddelen met elkaar te combineren, kun je niet meer om Wilders heen.

Nu mag het nooit de intentie van een bedrijf zijn om alle publiciteit als positieve publiciteit te beschouwen, maar het idee mag duidelijk zijn: wees geen grijze muis. Zorg dat je verhaal onderscheidend is ten opzichte van je concurrent. Maar wel graag met wat meer tact en diplomatie dan Wilders.

2. Content is eenvoudig te consumeren

Mensen consumeren nieuws steeds vluchtiger. Ze krijgen via hun mobiele telefoon headlines toegestuurd met daarin de meest recente belangrijke gebeurtenissen. Het merendeel heeft voldoende aan de newsflash om te weten wat er speelt. Zij openen de link of de app niet eens meer om verder te lezen.

Pak het in je contentmarketingstrategie op dezelfde manier aan. Maak teksten scannable. De lezer moet in een paar seconden kunnen zien waar de content over gaat. Het is niet voor niets dat lijstjes erg goed scoren. Denk hierbij aan de vijf valkuilen, de zes best practices, de acht tips en de tien grootste blunders. Maak content snackable. Dat is hard nodig in een wereld van informatie overload.

Het Witte Huis weet als geen ander hoe zij hiermee moeten omgaan. In plaats van het posten van allerlei nauwelijks leesbare beleidsdocumenten, verrijken zij hun socialmediaberichten met foto’s en korte video’s. Zo communiceren zij op een snelle en toegankelijke manier de hoogtepunten van beleidsdocumenten.

3. Zorg voor zoveel mogelijk bereik

De afgelopen jaren zijn politici veel toegankelijker geworden. Ze kwamen al graag opdraven bij politiek getinte programma’s zoals Pauw & Witteman. Tegenwoordig zijn politici ook bereid om op onder meer 3FM en in RTL Boulevard uitleg te geven over hun denkbeelden. Doelgroepen zijn immers niet meer onder te verdelen in vaste lezers-, luisteraars-, of kijkgroepen. Iedereen haalt overal zijn informatie vandaan. Zorg dus voor aanwezigheid op zoveel mogelijk platformen en in verschillende media.

4. Zet influencers in

Wat is een groot bereik zonder vertrouwen van je doelgroep? Het staat als een kijf boven water dat je content betrouwbaar moet zijn. In de Amerikaanse politiek gaan ze daar slim mee om. Zij zetten vaak bekende mensen in bij politieke campagnes. Denk aan Oprah Winfrey die actief campagne voor Obama voerde. Maar Amerikaanse politici gebruiken sterren ook voor de communicatie van politieke onderwerpen op een meer luchtige manier.

Kopers staan van nature sceptisch tegenover een merk of bedrijf. Ze kennen je vaak niet en ze vertrouwen je al helemaal niet. Dankzij de inzet van influencers kun je dat vertrouwen wel winnen. Specifieke autoriteiten uit jouw vakgebied kunnen jouw boodschap betrouwbaar in de markt zetten en bovendien de distributie een boost geven.

5. Begrijp je kanalen

Vaak gebruiken bedrijven dezelfde contentstrategie voor verschillende kanalen. Maar op Twitter communiceer je heel anders dan op Facebook. Net als dat je voor een dagblad een compleet ander visieartikel schrijft dan voor een specifieke branchetitel.

Creëer dus content die ook echt past bij ieder specifiek kanaal dat je inzet. Politici plaatsen na debatten hun standpunten op Twitter. Op dit platform willen ze openheid naar de burger tonen, in gesprek raken met burgers en aantonen dat ze er voor de burger zijn. Het voordeel van Twitter boven Facebook is dat je hier niet iemand hoeft te volgen om in gesprek te raken. Daarentegen worden de highlights uit verkiezingsprogramma’s vaak op Facebook gedeeld.

Maatwerk, dat is waar het allemaal om draait om content geloofwaardig over te laten komen. En om ervoor te zorgen dat je content wordt gedeeld.

(bron: marketingfacts.nl)