Je kent het wel; of je nu op de website van Kapaza, Buienradar of Het Laatste Nieuws zit, op enorm veel websites kom je advertenties tegen. Vaak zijn dit ook nog verrassend relevante banners. Ben je bijvoorbeeld aan het zoeken naar een geschikte vakantie voor de zomer, dan zie je alleen maar advertenties van vakantieaanbieders, ben je kleren aan het kopen, dan komt Zalando de hele tijd tevoorschijn. Dat is nu display advertising!

Inhoud van de blog

  1. Wat houdt display adverteren in?
  2. Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wat houdt display adverteren in?

Zoals hierboven eigenlijk al beschreven, is display adverteren het maken van reclame op internet met banners en eventuele tekstadvertenties om je doelgroep te bereiken. Net zoals dat vroeger in een krant, poster of tijdschrift gebeurde. De advertenties worden bijvoorbeeld geplaatst op websites die jouw doelgroep bezoekt.

Google heeft dit bijvoorbeeld als aanvulling op het traditionele ‘search advertising’ toegevoegd. Er zijn banners in nogal wat soorten en maten. Hieronder zie je de meest voorkomende formaten:

  • 728 x 90 pixels: leaderboard
  • 300 x 250 pixels: medium rectangle
  • 160 x 600 pixels: wide skyscraper

Ook kun je banners in zowel bewegende (bijvoorbeeld GIF-) bestanden of in statische bestanden gebruiken.

Waarom en wanneer zet je display advertising in?

>> Wanneer je een enorm bereik wilt hebben:

Er is een brede collectie aan websites en apps waarop dit mogelijk is – variërend van blogs, nieuwssites tot YouTube . Volgens Google kan dit op meer dan 2 miljoen websites die samen meer dan 90% van de internetgebruikers bereiken. Voor adverteerders die hun online aanwezigheid willen vergroten, is dit dus enorm aantrekkelijk.

>> Wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten:

Als je doelgroep online aan het surfen is, hebben ze niet altijd direct een koopintentie. In de plaats daarvan lezen ze blogs of nieuws of kijken ze video’s en ga zo maar door. Om alsnog hun aandacht te trekken, moeten je advertenties zeer aantrekkelijk zijn zodat er op je advertentie wordt geklikt, want dat gebeurt wanneer ze op je advertentie klikken. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk maar schrijf Display Marketing nog niet af! Het percentage kliks zal natuurlijk lager zijn, maar door de vele vertoningen van je advertentie, is het ideaal om je naamsbekendheid te verbeteren. Dit heeft ook weer een effect op het aantal klikken via de organische resultaten vanwege de stijging in je naamsbekendheid.

Aangezien de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, biedt het veel kansen voor adverteerders om met hun doelgroep in contact te komen. Red Lion Media biedt een grote verscheidenheid aan targetting opties. Variërend van managed placements (specifieke plaatsingen op zelf uitgekozen websites) tot plaatsingen op basis van doelgroepkaraktereigenschappen, geografische eigenschappen en nog veel meer. Het moge duidelijk zijn dat je je populariteit kunt verhogen wanneer je op websites adverteert die populair zijn bij je doelgroep.

>> Wanneer je salesproces erg lang is:

Als je een product of service aanbiedt dat je doelgroep niet meteen aankoopt, dan moet je ervoor zorgen dat je merk constant top-of-mind is voor potentiële klanten die overwegen om je product of dienst aan te schaffen. Hierbij adviseren we een extra mogelijkheid van display marketing, namelijk remarketing. Via remarketing laat je je Display advertenties zien aan personen die al eerder op je website zijn geweest.

>> Wanneer je aantrekkelijk video-materiaal hebt:

Als je toch al flink wat tijd hebt besteed aan geniaal video-materiaal, waarom zou je het dan niet ook effectief gebruiken? YouTube trekt hordes kijkers aan (bijna 1 miljard). Daarnaast heeft Google het adverteren via YouTube erg gemakkelijk gemaakt. Het kan een erg krachtige manier zijn om met je doelgroep in contact te komen. De kans dat personen interactie krijgen met een video is groter dan met een tekstadvertentie. Je hoeft alleen te betalen wanneer een kijker meer dan 30 seconden naar je video heeft gekeken.